Estimats/des lectors i lectores:
Sóc Nicolás Manuel Gálvez López. Enginyer, Llicenciat en Publicitat i Relacions Públiques i Professor d'Ensenyament Secundari Obligatori a l'IES Montserrat Roig d'Elx on sóc el Cap del Departament de Dibuix i el coordinador de formació.
Aquesta bitàcola destinada a l'assignatura TIC corresponent al curs de Capacitació en valencià de la UMH d'Elx, està dedicada a l'ensenyament del Dibuix Tècnic dins de l'assignatura "Educació Plàstica, Visual i audiovisual" a 3r d'ESO i és un Entorn Personal d'Aprenentatge (en anglès: Personal Learning Environment, PLE) amb un conjunt d'eines, recursos, activitats, comunitats, serveis, fonts d'informació, etc., utilitzats per a la gestió de l'aprenentatge personal.
La UD (unitat didàctica) triada serà "Els triangles. Teoria i construcció", adreçada a alumnes de 3r de l'ESO.
S'ha escollit aquesta UD perquè els triangles tenen una importància fonamental tant en la geometria com en la seua aplicació i presència en molts àmbits de la nostra vida. Normalment no ens adonem de la importància d'aquests simples polígons, però cal dir que sense ells haguera sigut impossible el naixement de l'arquitectura, per exemple. Ja siga en la seua variant plana (el triangle) o en el seu desenvolupament tridimensional (el con), es tracta de l'estructura més simple i estable per a qualsevol construcció (veure imatge del pont sobre el riu Kwai).
S'ha escollit aquesta UD perquè els triangles tenen una importància fonamental tant en la geometria com en la seua aplicació i presència en molts àmbits de la nostra vida. Normalment no ens adonem de la importància d'aquests simples polígons, però cal dir que sense ells haguera sigut impossible el naixement de l'arquitectura, per exemple. Ja siga en la seua variant plana (el triangle) o en el seu desenvolupament tridimensional (el con), es tracta de l'estructura més simple i estable per a qualsevol construcció (veure imatge del pont sobre el riu Kwai).
Com exemple podem dir,
que les tribus índies construïen, i continuen construint, les seues
cabanyes mitjançant una superposició consecutiva de triangles amb
un vèrtex comú. Les piràmides d'Egipte es van construir amb una
estructura triangular amb desenvolupament lateral de quatre triangles
contigus amb el vèrtex superior en comú. Es tracta de la mateixa
estructura i forma de construcció que les cabanyes índies però amb
un menor nombre de triangles formant els seus laterals i, a més,
tots iguals. La típica barraca valenciana té el seu sostre en forma
de triangle isòsceles que, a més de resistència, li aporta una
protecció extra contra les pluges i calamarsa ja que en tindre la
teulada el pendent tan pronunciat, impedeix enormement la formació
de goteres a l'interior i redueix la força de l'impacte. El mateix
ocorre amb les cases construïdes als països nòrdics en les quals
les seues teulades també tenen forma de triangle isòsceles i que,
degut també a la seua elevada pendent, les protegeix contra les
grans nevades impedint que aquests s'afonen per l'acumulació de neu,
ja que aquesta, en comptes de quedar acumulada sobre la teulada,
esvara i cau a terra quedant molt poca sobre aquest. Igualment, des
de l'antiguitat, la forma triangular ha sigut la triada per a les
sostres de les cases i els temples, tenint com a exemple als romans,
grecs, etc...
Si tenim un quadrat
articulat en els seus vèrtexs, el podrem plegar, però si li
col·loquem una barra més com a diagonal dividint el quadrat en dos
triangles, és impossible plegar-ho. Les preses de contenció d'aigua
dels embassaments també segueixen una estructura triangular en la
seua construcció, sent més amples en la base que en la part
superior per a suportar major pressió a major profunditat. Les
estructures metàl·liques de barres construïdes en els cotxes de
carreres i de cros que protegeixen als pilots sempre formen
estructures triangulars, molt més rígides que qualsevol altra. Això
també és aplicable a l'estructura interna del nostre cotxe que,
encara que no la veiem, també està formada per triangles.
El triangle per la seua
importància també s'associa amb el diví i amb el poder, i s'ha
emprat en la representació de Déu. L'estrela de David consisteix en
dos triangles equilàters superposats i girats entre sí. A més, és
utilitzat com a símbol per algunes sectes o associacions secretes.
Pel que fa a la seua
importància en la geometria, hem de dir que qualsevol polígon pot
dividir-se en triangles i d'aquesta manera senzilla trobar la seua
àrea com a la suma de les àrees dels triangles que els componen. A
l'hora de fer un pla d'un terreny, els arquitectes i enginyers
dividixen el mateix en triangles i prenen les mesures dels seus
costats, de vèrtex a vèrtex, per a després portar-ho a la taula de
dibuix o a l'ordinador i així també poder trobar la seua
superfície. La navegació nàutica sempre s'ha servit dels
triangles per a determinar la posició del vaixell en la carta,
prenent com a referència tres punts sobre terra indicats en aquesta.
Els moderns GPS també utilitzen la triangulació de l'espai per a
determinar la posició en la qual ens trobem. Utilitzen per a això
el mateix sistema que el de la carta nàutica però en aquest cas en
comptes de tres punts sobre la terra, es pren com a referència la
posició i distància a tres satèl·lits alhora.
La qüestió és que
sempre tot està basat en construir i determinar les dimensions de
triangles per a arribar a algun resultat. És tan gran la importància
dels mateixos que fins i tot es va arribar a desenvolupar per a ells
i el seu estudi una branca de la geometria i de les matemàtiques que
és la trigonometria. En matemàtiques es troben els triangles
aplicant fórmules i en l'assignatura de dibuix resolem els mateixos
problemes però de forma gràfica amb els instruments de dibuix (que
per cert, l'escaire i el cartabó també són triangles)
i aplicant la lògica constructiva.
Els objectius principals són:
OBJECTIUS COGNITIUS.
Els objectius principals són:
OBJECTIUS COGNITIUS.
- Saber recopilar
informació d'internet i de llibres de text o anotacions,
processar-la i comunicar-la als altres.
- Saber que pot haver-hi
més d'una forma de resoldre un problema concret i aprendre a
respectar el punt de vista dels altres.
- Aprendre a fer
preguntes sense inhibicions i a explicar en públic els coneixements
adquirits.
-
Aprendre a treballar en grup
i en col·laboració amb altres companys.
-
Aprendre a aprendre sense ajuda o recolzant-se en els seus companys.
OBJECTIUS
ACADÈMICS.
- Saber identificar els
diferents tipus de triangles, la seua classificació i
caracte-rístiques.
- Saber resoldre
qualsevol problema de construcció directa de triangles i utilitzar
el que s'ha aprés per poder resoldre altres problemes futurs que
se'ls puguen presentar.
OBJECTIUS CULTURALS.
OBJECTIUS CULTURALS.
- Adquirir coneixements
que li puguen servir per a identificar els triangles en les diferents
expressions culturals com puguen ser obres d'art en la pintura i
construccions arquitectòniques o d'enginyeria.
- Conéixer
l'arquitectura modernista a la Comunitat Valenciana.
- Conéixer
l'arquitectura de l'art antic.
OBJECTIUS
LINGÜÍSTICS.
-
Saber Descriure, narrar, definir, resumir, explicar,
justificar, interpretar i argumentar amb fluïdesa, correcció i
solidesa en llengua valenciana oral i escrita l'estudi i resolució
de casos de triangles.
- Conèixer el
llenguatge del dibuix tècnic en valencià dins de las arts
plàstiques. Adquirir una terminologia específica, utilitzar-la amb
precisió i rigor, i aplicar-la a un mètode.
-
Practicar la parla
col·laborativa. Adquirir habilitats de lectura (identificar el tema,
els idees principals i els detalls. Diferenciar fets i opinions...),
de escriptura (planificar, documentar-se, elaborar un esborrany i
revisar-ho...), i habilitats lingüístic-cognitives.
Salutacions.
.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada